loading...
گروه فرهنگی،هنری،تفریحی پایگاه سیدالشهداء آراسنج
لحظه شمار غیبت

آخرین ارسال های انجمن
مجتبی برزگر عبادی بازدید : 325 دوشنبه 1391/02/11 نظرات (0)

در این بین، حوزه انتخابیه « تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر» به دلیل رقابت 50 نفر برای انتخاب 25 نماینده از 30 نماینده این حوزه در دور دوم، حساسیتی بیش از دیگر حوزه های راه یافته به مرحله دوم دارد.

هر چند كه بطور كلی فضای انتخاباتی برای مجلس نهم ـ بویژه از نظر گستردگی تبلیغات محیطی ـ كمرنگ تر از دوره های قبل بود و این مساله را پیش از مرحله اول انتخابات در 12 اسفند سال گذشته نیز شاهد بودیم، اما راه اندازی سایت های مختلف در زمینه انتخابات، انتشار اخبار انتخاباتی و برگزاری همایش ها و میتینگ های مختلف با حضور كاندیداهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات در تهران به چشم می خورد.

همانطور كه از پیش از برگزاری مرحله اول انتخابات مجلس نهم به نظر می آمد، رقابت اصلی میان اصولگرایان است و در دوم نیز نگاه ها بیشتر به دو لیست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری است؛ لیست هایی كه هر دو، نام "اصولگرا" را با خود دارند اما اشتراكات آنها بسیار كم است.

از میان نام هایی كه در لیست های 25 نفره جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری در تهران وجود دارد، تنها سه نفر یعنی زهره طبیب زاده، سید محمود نبویان و بیژه نوباوه وطن مشترك هستند و باقی نام‌ها، متفاوت اند.

با پایان یافتن شمارش آراء مرحله اول انتخابات مجلس نهم در روزهای پایانی سال گذشته، رجزخوانی های این دو جبهه از دوجنبه آغاز شد؛ اول از این جهت كه هر كدام مدعی بودند تعداد قابل توجهی از نامزدهای مورد حمایت آنها وارد مجلس می شوند و دوم از این منظر كه هر كدام ادعا می كردند كه در مرحله دوم انتخابات بیشترین آرا به كاندیداهای آنها اختصاص خواهد یافت.

حوزه انتخابیه « تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر» به دلیل رقابت 50 نفر برای انتخاب 25 نماینده از 30 نماینده این حوزه در دور دوم، حساسیتی بیش از دیگر حوزه های راه یافته به مرحله دوم دارد

نكته جالب اینجاست كه بخشی استدلال هركدام از این دو جبهه، بر مبنای سهم آنها از 5 نامزد راه یافته به مجلس نهم در مرحله اول انتخابات حوزه انتخابیه تهران بود؛ سهمی كه برای هركدام، 4 از 5 بود.

از 5 نفری كه در همان مرحله اول انتخابات در 12 اسفند سال گذشته از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به مجلس نهم راه یافتند، نام حداد عادل، مرندی، ابوترابی فرد و میركاظمی در لیست جبهه متحد اصولگرایان دیده می شد و نام حداد عادل، مرندی، میركاظمی و آقا تهرانی نیز در لیست جبهه پایداری وجود داشت.

شاید این نتیجه نشان داده باشد كه اشتراكات این دو لیست از شانس بیشتری برای رای آوری برخوردار است، اما ظاهرا اختلافات اعضای دو جبهه متحد اصولگرایان و پایداری بیشتر از آن است كه بتوانند به فهرستی واحد یا حداقل دو لیست با اشتراك بالا برسند و تفاوت بالای لیست های 25 نفره این دو جبهه در تهران برای مرحله دوم انتخابات، این مساله را تایید می كند.

از سوی دیگر، جبهه ایستادگی با اعلام لیست 25 نفره خود برای تهران، نشان داد كه اشتراكات زیادی ـ حداقل در زمینه انتخاب نامزدهای مورد حمایت ـ با جبهه متحد اصولگرایان دارد. در لیست جبهه ایستادگی نام های شاخصی نظیر بادامچیان، باهنر، بذرپاش، حبیبی، سروری، فدایی، كوثری، مصباحی مقدم و ... در اشتراك با لیست جبهه متحد اصولگرایان به چشم می خورد.

انتخابات

در لیست جبهه ایستادگی نام چهره های شاخصی نظیر علی مطهری، حسن غفوری فرد و علی عباسپور تهرانی نیز دیده می شود كه در لیست رقیب اصولگرای خود یعنی جبهه متحد وجود ندارد.

جبهه حامیان ولایت هم تقریبا همین نسبت و میزان قرابت را با لیست جبهه متحد اصولگرایان دارد و شاخص ترین چهره های متفاوت با آن، مطهری، غفوری فرد و حسین نجابت هستند.

جبهه مردمی اصلاحات نیز طی روزهای گذشته بیانیه ای صادر و طی آن، كاندیداهای مورد حمایت خود برای مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران را اعلام كرد. جبهه مردمی اصلاحات به اعلام تنها سه اسم اكتفا و اعلام كرد كه "در جلسات شورای مركزی این جبهه تصمیم گرفته شد كه در مرحله‌ دوم انتخابات از كاندیداتوری علی مطهری، علیرضا محجوب و سهیلا جلودارزاده كه مواضع آن ها و ما یعنی جبهه مردمی اصلاحات و صدای ملت و خانه كارگر مشترك است، حمایت كنیم".

از میان لیست ها و جبهه های مختلف انتخاباتی كه برای مرحله دوم انتخابات مجلس نهم تلاش و تكاپو می كنند، واضح است كه رقابت اصلی میان اصولگرایان است و در همین رقابت هم به نظر می رسد كه جبهه متحد اصولگرایان به واسطه اعلام حمایت آیت الله مهدوی كنی و آیت الله محمد یزدی، شانس بیشتری را برای پیروزی خود در این مرحله قائل است.

جبهه پایداری نیز مدعی است كه توانسته بعضا چهره های متفاوتی را برای نمایندگی ملت در مجلس نهم معرفی كند و همین امر را موجب سرازیر شدن آراء مردم و بویژه جوانان به سمت كاندیداهای مورد حمایت آنها می دانند.

15 اردیبهشت ماه امسال ـ یعنی كمتر از یك هفته دیگر ـ مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و با اتمام كار شمارش آراء در زوهای پس از آن، تكلیف نمایندگان باقی مانده از مجلس آینده و سهم هر كدام از گروه های سیاسی كشور در این مجلس مشخص خواهد شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
باسلام.کپی مطالب باذکرمنبع مشکلی ندارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    اگر قرار باشد باکسی تنها زندگی کنید،کدام مورد را انتخاب میکنید؟
    ذکر ایام هفته
    پخش زنده اماکن متبرکه
    وای بر هتاکین

    نمایش رتبه

    آب و هوا


    اوقات شرعی
    ساعت


    آمار سایت
  • کل مطالب : 163
  • کل نظرات : 32
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 35
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 77
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 172
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 526
  • بازدید ماه : 1,201
  • بازدید سال : 17,059
  • بازدید کلی : 188,268
  • کدهای اختصاصی
    پشتیبانی

    پلیر